Total Pageviews

Thursday, March 9, 2017

Kembara Delhi-Agra-Jaipur-Kashmir 2016 (Part 9)

23 September 2016
Hari kelapan

Welcome to Jaipur!

Hari pertama di Jaipur. Rasa tenang dan sunyi sahaja, al musababnya kawasan hotel Geng Kari tinggal nih kawasan perumahan lot banglo. Tetiba feeling orang 'have-have' pulops. 💖

Special sikit untuk trip di Jaipur kali ni sebab kami amik pakej. Dalam jam 9 pagi camtu, mini caravan berwarna putih pun tiba dengan bunyi pon ponnn (okeh, ini ilusi semata-mata 😌) datang amik kami. 

Firstly, kami dibawa ke Jantar Mantar. FYI, terdapat 5 buah Jantar Mantar di India iaitu di New Delhi, Ujjain, Mathura dan Varanasi. Sebab ianya dibina di 5 tempat, aku pun tak tahu. So, takyah nak feeling-feeling konpius shangat awat ada banyak kat sana.. HaHa... 

Mula sampai tu blur la jugak..apa kebenda arca-arca banyak nih. Sampai berpeluh-peluh ke-ti-ak tour guide tu explained. Lastly, baru laa aku faham. Jantar Mantar ini adalah sebuah taman astronomi. 

Mempunyai 19 alat untuk mengukur waktu,melihat bintang, melihat gerhana, mengira jarak utara selatan dengan garisan khatulistiwa. Mempunyai alat-alat atau pengetahuan yang hebat macam nih pada abad ke-17 boleh dianggap satu perkara yang hebat, superb dan mengagumkan. Tambahan pula, di sini terdapat Jam Matahari yang besaq kategori giant. Bukan giant Doraemon tu ek! 😅 





Next, waktu tengah hari nih panaih liplip lak. Untuk info, dah alang-alang crita bab cuaca panaih. Nak crita tentang Jaipur, iaitu ia adalah sebuah bandar terancang dan terletak di padang pasir di Rajasthan, India. So, itu adalah antara sebab mengapa cuaca di sini panaih. 
Sekian al-kisah geografi kali ini....😆

So, kami pun decide nak lunch dulu. Memusing mencari kedai sambil ditemani irama dangdut plus rock diperut. Ngeee...
Dapat tour guide non muslim, so, mohon difahamilah...tapi itu bukan masalah problema. Kami berjaya attack Nasi Briyani dan lauk pauk gred AAA. Nama restoran tu M.M. Khan Hotel. Hepi tak sanggah! Very recommended untuk sesiapa yang nak try. 

Solosai lunch, Geng Kari attack Amer Fort. Haaa...hat ni salah satu tempat peberet! 
Amer Fort a.k.a Amber Fort terletak di atas sebuah bukit. Jarak perjalanan hampir 11 km dari Jaipur. Kalau ikut apa yang aku baca dalam blog-blog, ramai yang naik gajah untuk ke kota tu. 
Tapi kami naik jeep. Hahah..moden la kot. Maybe kekangan masa antara sebab tour guide kami suruh naik jeep. Nak naik gajah tengok poket pun dah sayup-sayup. 

Sebelum naik jeep, kami posing dulu berhadapan dengan Tasik Moata. Di situ dah boleh nampak benteng-benteng batu merah Amer Fort dengan jelas.
Satu jeep muat untuk 4 orang, aku, kak Maya, Ibnor dan Zaha. Yang lain, satu jeep jugak. Syok jugak merempit dengan jeep nih. Sementara nak sampai ke atas kota tu, terhoyong hayang jugak laa kami kat dalam tu. Nak gelak kukakuki, hati-hati takut tergigit lidah lak 😅. Tapi kami sempat wefie dalam tu sekeping. Jeep kami stop sebelum pintu masuk ke Amer Fort, so kena berjalan kaki untuk masuk ke dalam. Semput sat...


Gegel yang comey-comey posing di belakang Tasik Moata dan
Amer Fort dibelakang kami....gah di situ!



Jejak saja dalam kota tu, kagum dan speechless. Macam tengok Agra Fort aritu gak. Istimewanya Amer Fort ni, senibina kotanya adalah hasil gabungan ciri-ciri Mughal dan Hindu.
Mempunyai istana mewah berbata merah, marmar putih, sebuah kuil, sebuah istana cermin, kolam mandi untuk maharaja dan maharani dan sebuah dewan untuk rakyat serta dewan untuk para pembesar. 

Part menarik apabila tour guide kami membawa kami menyelusuri sebuah terowong. Mengikut cerita tour guide kami, terowong ini digunakan raja dahulu untuk berjumpa isteri-isterinya secara rahsia. Aku pun feeling laa sikit, macam dalam filem Hindustan yang selalu ada scene macam nih. Haha...😘
Walhal aku baca, terowong ini sebenaqnya digunakan sebagai jalan keluar ketika perang. Sama ada, cerita dia betui atau tak. Wallahualam. Yang pasti syok naik turun tangga. Kikikii.
Posing hepi dibelakang Kuil Shila Devi,
yang terletak di bahagian hadapan pintu masuk.

Di dalam Amer Fort terdapat beberapa bangunan iaitu
Diwan-i-aam(Hall of Public Audience), Diwan-i-Khas(Hall of Private Audience),
Sheesh Mahal (Mirror Palace) & Sukh Niwas.

Tab mandi Maharaja dan Maharani

Mirror Palace...binaan dan ukiran yang hebat!


Next, Jal Mahal. Turun sahaja dari Amer Fort kami terus ke Jal Mahal, sehala jalannya. Hat nih peberet kak Maya. Golden dreams gitew. Hehe... Jal Mahal atau dikenali sebagai Istana Air. Tengok pun tau...sebab istana tu terletak ditengah-tengah tasik Man Sagar. 
Jal Mahal....nun jauh di sana

Kami hanya tengok istana tu dari seberang. Di tempat kami berdiri, area tu boleh digambarkan sama seperti Padang Kota di Penang. Ada ramai penjual yang menjual cendera hati dan barang-barang. Tapi sila hati-hati, kat sini ramai penyeluk saku dan peragut. Itu amaran tour guide kami. Di seberang jalan, aku excited nampak unta-unta duduk berehat. Segak aihh pakai kain warna-warni. Hehe...😍

Tour kami tak tamat kat situ sebab Geng Kari dibawa ke tempat shopping. Nak pulun carik sari. Benda wajib kalau mai India tak mai cari 'SAREE'. 
Tempat yang kami attack ni macam bazaar yang memang khusus untuk sari, berderet-deret kedai sari dok ada. Di sinilah kemahiran tawar-menawar sangat perlu. Harga yang depa bagi memang mahal.
So, pandai tawar dan tengok kualiti. Dalam dok mintak diskaun bagai rupanya ada cerita. 
Aku pun dah setel rembat 4 helai sari. Hehe...jenuhlah gak. Sebab harga depa letak tak munasabah sarawak bagai. Dari satu kedai ke satu kedai lain. Yang pasti, customer service depa thorbaek. 
Chai bergelas-gelas dah masuk dalam perut sementara adegan perang mintak diskaun. Ngeeee 😌
Rambang mata + rabak poket nak memilih saree.
Tak cukup dalam kedai tu, kedai sebelah ada lagik! 

Kat area kedai-kedai ni jugak ada gerai makanan. Aku beli capati 5 keping, kosong tanpa kuah. Kalau tengok depa masak capati tu, maybe ada yang tak lalu. Tapi, normallah...dah sedia gaya hidup depa. Janji jiwa nak blend dengan gaya local people iolls tercapai dan masih ok. So go on. Kalau tak berani cuba street food, it's ok. Kena gak pikir kesihatan...satgi tak pasal-pasal bermalam kat spital depa. Huhu...takdak reja!

Setel tour hari nih, Geng Kari pun balik hotel semula. Kami freshen up dan janji nak dinner 'together-gether' kat rooftop hotel nanti.

Sampai kat rooftop hotel, gelap macam pandangan Kassim Selamat. Kedekut betui, ada laa lampu satu dua yang menyala. Macam buat rancangan Romantika kat bumi Jaipur lak. Hehee...nasib view cun. Dinner berbumbungkan langit dan environment heritage. Ohsem!

Capati aku beli tadi setel.
Laku keras sebab semua lapaq except Kak Maya. Hehe..kak Maya dah tau tempat aku beli tu, kompem tak makanlah. The rest tak tau, licin depa kebaih. Geng Kari ok saja makan. So, oklah tu. Hehe...

Yang sadis sigaraganya, lauk tapau kat M.M.Khan Hotel tadi tengah hari lupa amik. Alaaaa...lauk sodap! Bukan rejeki. Tak apa. Kami pun orderlah apa yang nak. Aku tengok menu. Aku order 'plain noodle' & cold coffee. Noodle tu ingat ada la kicap atau apa-apa. Sampai-sampai memang 'plain' sungguh. Nasib baik ada perencah yang depa bawak, gaul dengan air panas. 
Dah order, tak baik membazir, licin jugak mangkuk tu. Hehee... 😋
'Plain noodle'...plain sungguh 😂

Kak Maya terpaksa menjelma jadi
cashier untuk dinner Geng Kari .

Habis dinner dan borak-borak, kami balik bilik masing-masing. Kena packing beg sebab besok pagi dah nak check out.
So, gud nite uolls! 


Kos hangus utk hari ke-8:
Jantar Mantar = Rs100 (student), Rs200 (biasa) 
Coke sebotol = Rs30
Lime sebotol = Rs60
Lunch @M.M Khan Hotel = Rs247
Amer Fort = Rs100
Sewa jeep = Rs90 seorang
Tips = Rs100
Saree = Rs 6800 (4 helai) 
Capati = Rs30 (5 keping)
Dinner @ Hotel Krishna = Rs200

*Tips : 
Yang mana ada Kad Pelajar, silalah bawak.
Iolls yang dah hampir 10 tahun abih study, still berguna. Erkk...😇

To be continue...NH 💤


















No comments:

Post a Comment