Total Pageviews

Saturday, March 18, 2017

Kembara Delhi-Agra-Jaipur-Kashmir 2016 (Part 10)

24 September 2016
Hari kesembilan

Geng Kari memang disiplin. Siap on time. Dah la depa semua nih hensem-hensem & comel-comel belaka. Hahaha...angkat diri sendirik 😉
Jomsss....serang!
Traveller van sampai, kami pun gerak ke Hawa Mahal.
Hawa Mahal ni free kalau nak tengok. Terletak bersebelahan bahu jalan sahaja. In case, nak masuk ke dalam Hawa Mahal kena lor bayaq. So, kami pilih hat free punya. Haha..bajet k, 👌

Next, Albert Hall Museum.
Yang ini pun free. Haippp...awat bajet sangat nih. Hehe...Kat sini layan view depan muzium saja. Ada manyak burung merpati lagik, so wajib feeling obersi. Plus, ada ahli Geng Kari yang buat video berlari-lari sambil acah burung-burung tu. Feeling gitew 😆
Dah puas posing seratuih keping, ok done!

Serangan ketiga Geng Kari ialah ke kedai sari semalam. Hehe...hat ni cheq suka! 💕
Sambaq laa sari lagik. Kali nih, kami try kedai yang Ibnor recommend. Memang murah dari semalam. Rupanya ada al-kisah. Sari semalam mahal sikit sebab tour guide kami dah kawtim dengan owner kedai 40%.
Cissss...dasar fenifu. Teruih terbayang muka tour guide tu. Huhu...mohon bertabah laa.
Tapi, nasib baik depa jamu chai masala. Okeh teruih. Haissshhh,duhai chai..awat hang sedap sangat. 😋
Siapa cakap orang lelaki tak gemar berbelanja?
Bukti depa laa kaki shopping dari kami geng gegel nih 😂

Oleh sebab train kami jam 2.35 pm nanti, kami decide nak lunch dulu. Memang kena isi something, sebab jarak masa nak balik ke Delhi agak panjang iaitu lebih 6 jam. Mereput kalau tak makan...ngeee!

Memusing gak carik kedai makan, tanya halal sana sini. At last jumpa, Hamdi Restaurant.
Kat sini menu dia pun ohsem macam lunch kelmarin. Syukur, alhamdulillah. Sentiasa dipermudahkanNya sepanjang perjalanan kami ini. Yang mana kurang tu, bersyukur jugak.
Sedikit info tentang Hamdi Restaurant, dekorasi restaurant ini berkonsepkan arabic style. Bersih, ada wiFi, menu sedap, layanan tiptop dan paling penting harga masih 'waras diterima dek akal'. Very recommended! ✅

Next, kami buat amazing race waktu tiba di Stesyen Keretapi Jaipur. Pulun laa cari nak naik train kat mana. Yang pasti, security check sentiasa ada.
Alhamdulillah jumpa. Train kami kali ini ada air cond, hahahaha (ketawa besaq).
Train dijangka akan tiba di Delhi jam 9.10pm. So, memang dapat tengok dan rasai view bandar ke kampung dan ke bandar semula sepanjang perjalanan nanti.

New Delhi Station
Alhamdulillah, kami dah tiba di NDLS.
Bunyi hon auto dah mula menjadi halwa telinga tanpa henti. Orang ramai di sana sini.
Jauh berbeza dengan Jaipur. So, hadap saja. Sekarang nak mencari kenderaan ke Pahar Ganj. Kami decide naik auto memandangkan dah lewat malam, badan pun dah letih shangat kalau nak berjalan ke tempat hotel.

Agak payah mencari auto yang bersesuaian dengan bajet kami. Tapi, Alhamdulillah driver auto tu setuju. Aku, kak Maya dan Ibnor share naik satu auto. Yang lain, naik auto lain. Menyenget jugak la auto time tu...kikikii 😌

Agak berbaloi kaki aku tersepit beg time tu, sebab dapat rasa merempit di jalanraya depa yang sesak. View malam tu jugak berbeza. Driver auto tu bawa kami melalui jalan yang lain. Boleh nampak area urban, kereta-kereta mewah, shopping mall yang besaq...yes, finally aku dah nampak perbezaan kat situ.
Yang susah, sangat susah.
Yang senang, hidup mewah.

Lastly, kami tiba di hotel tapi ada problem pula. Kata receptionist, hotel dah fully booked.
Haippp..dah booking tapi suka suki saja depa canceled booking kami pastu cakap fully booked...Achaaa hei, scam lagi! 😱

Malas nak gaduh, at last pihak hotel arranged hotel baru. Badly, hotel gah pada nama tapi tidak pada tempatnya. Kalau hampa tanya nama hotel tu pun aku tak ingat. Hehe..nampak tak 'chemistry' jiwa aku dengan hotel tu, sampai nama pun tak ingat. Plus, hotel yang diganti tu sangat teruk. Pintu toilet tak boleh dikunci dan pintu bilik hotel pun payah nak dibuka semula bila dah dikunci. Nak buka kena flying kick baru okey. #redha

Rezeki malam akhir di bumi 'unik' rasanya nih. Tak apa laa, pengalaman. Janji ada tempat tidoq. Syukur, Alhamdulillah. #senyum

Kos hangus utk hari ke-10:

Hari kesepuluh

Jam 9.00 am.
Check out.
Sobseb sobseb...sebab ini last check out Geng Kari. Lepas ni dah balik Malaysia weh.
Hashtag syahdu. 😢
Dating dengan tour guide+driver kami untuk
hari terakhir...😆
Tapi dalam mood syahdu, jiwa kembara masih membara di hari terakhir. Banyak tempat yang nak di'attack', kalau boleh nak ke semua tourist attractions. Tamak? Mestilah! Hehe...😰
Inilah traveller van yang membawa kami
untuk day trip di Delhi.
So, dengan naik traveller van kami gerak ke Rajghat. Rajghat adalah sebuah taman yang menempatkan memorial khas yang didedikasikan untuk Mahatma Gandhi.
Hampa kenai dak Mahatma Gandhi ni? Isk..tak kenai saja. Hehe...ok sikit ringkasan tentang Mahatma Gandhi, beliau ialah seorang pejuang untuk membebaskan India dari penjajahan Inggeris. Yang lain, Google laa ek. Di sini security sangat ketat. Huhu ada kes 'hitam' aku masa line up untuk security check tu. Tapi tett...malaih cerita. 😁
Kami tak masuk sehingga ke tempat memorial sebab agak jauh dan boleh nampak memorial tu dari atas jambatan.

So, next kami ke Jama Masjid. Tapi on the way tu, kami melalui beberapa tempat pelancong iaitu Jantar Mantar dan Connaught Place. Hanya tengok dari dalam van. Mana yang boleh skip, skip saja.
Chor Market (Pasar Pencuri)

Jama Masjid yang terletak di Old Delhi ini juga dikenali sebagai Masjid Jahan Numa yang bermaksud 'most commanding view of the world'. Dibina oleh Pemerintahan Mughal Shah Jahan. Masjid ini boleh memuatkan seramai 25 000 jemaah dalam satu masa. Mempunyai 3 gate untuk masuk dan 4 menara. Sayangnya, masjid ini tidak dijaga dan diselenggara dengan baik. Air dalam kolah untuk berwuduk kotor dengan lumut dan najis burung merata-rata.
Namun, meter excited aku tetap suka dengan masjid ini. Mungkin sebab kawasannya luas. Seronok melilau. Ngee...Fee untuk masuk adalah percuma. Namun, jika anda membawa telefon berkamera atau kamera, Rs300 akan dikenakan.

Next, India Gate.
Tiada entry fee dikenakan. Untuk info, India Gate dibina sebagai monumen bagi mengingati pengorbanan 82 000 orang tentera India-Britain yang maut ketika Perang Dunia 1.
Bangunan setinggi 42 meter ini dibina daripada batu granit dan batu pasir merah. Kat sini boleh jimat masa sebab hanya boleh posing sana sini. Habis...

Cuaca makin terik, kami terus ke area Nizammuddin (markas tabligh) yang bersebelahan dengan Humayun's Tomb. Area di sini memang sesak dengan orang ramai. Pasar menjual pelbagai barangan, makanan dan bunga-bunga.

Aku kurang pasti bunga-bunga yang dijual untuk apa, tapi masa kami berjalan untuk mencari Karim Restaurant (orang cakap tempat ni pemes & sedap) aku nampak satu bangunan di sebelah kiri ramai orang India Muslim yang masuk ke situ. Mereka akan meletakkan bunga dalam kasut dan masuk ke dalam bangunan tersebut. Hmm...yang lain aku tak sure. Ngee...

Akhirnya, lepas tanya penjual dalam gerai-gerai tu kami jumpa juga Karim Restaurant.
Honestly, restoran yang femes, yang disebut-sebut sedap bla bla blaaa tidaklah sehebat yang dikatakan orang. Moral of the story, mai rasa dulu baru tau sedap ka tidak.

Bukan saja dari segi rasa, harganya jugak agak mahal. Yang ok, kami sempat menunaikan solat itu pun di ruangan makan tingkat atas.
Walaupun dekorasinya 5 star tapi rasa hidangan disitu hanyalah sekadar 2.5 star. 😩

Last day, semua dah lemau dengan lifestyle orang India.Tak nak lepas peluang, kami cuba minum air tebu.
Sedap yummy! 👍
Rasa panjang pulops bebel dalam entry ni. Ngee...so nak stop sat dulu. InsyAllah, next entry adalah post terakhir tentang kembara di bumi India nih. ❤